Friezen hebben eigen kaasmeisje: Frau Wietske

Streekproducten worden dé attractie van Friesland

Frau Wietske, het kaasmeisje van Fryslân, met de populaire Friese mosterdkaas van kaasboerderij Johannahoeve in Ryptsjerk.
Frau Wietske, het kaasmeisje van Fryslân, met de populaire Friese mosterdkaas van kaasboerderij Johannahoeve in Ryptsjerk.
Frau Wietske, het kaasmeisje van Fryslân, met de populaire Friese mosterdkaas van kaasboerderij Johannahoeve in Ryptsjerk.

WOLVEGA (NL) – Streekproducten, food en non-food van het Friese land, streekgerechten, winkeltjes en lokale markten met streekproducten. Ze hebben in de visie van het bureau voor toerisme van Fryslân, Friesland Holland, de potentie om dé topattractie van de provincie Fryslân te worden. De Friezen zetten Frau Wietske in, het zusje van het Hollandse kaasmeisje Frau Antje, om Duitsers te lokken, maar straks ook Chinezen.

Na een inventarisatie door directeur Albert Hendriks blijken in Friesland veel meer producenten van regionale producten te zijn dan direct zichtbaar.
“En ook heel bijzondere, zoals een hippe klompenmakerij in Kimswerd die artistieke sandalen, Fryskes, maakt. Of een wijngaard in Egypte, een buurtschap in Nationaal Landschap Noardlike Fryske Wâlden, het noorden van zanderig en bosrijk Oost-Friesland. Nog een verrassing: turfgebak en molenkoek, gebakken door de buurvrouw van de molenaars van De Rietvink, midden in het moeras de Rottige Meente bij Wolvega.”

Weinkönigin Frau Wietske in wijngaard De Frysling in de buurtschap Egypte bij Twijzel. De naam ‘Frysling’ is een combinatie van de provincienaam Fryslân en het druivenras Riesling, in Duitsland de koningin onder de druivenrassen.
Weinkönigin Frau Wietske in wijngaard De Frysling in de buurtschap Egypte bij Twijzel. De naam ‘Frysling’ is een combinatie van de provincienaam Fryslân en het druivenras Riesling, in Duitsland de koningin onder de druivenrassen.
Weinkönigin Frau Wietske in wijngaard De Frysling in de buurtschap Egypte bij Twijzel. De naam ‘Frysling’ is een combinatie van de provincienaam Fryslân en het druivenras Riesling, in Duitsland de koningin onder de druivenrassen.

Buitenlandse toeristen
Veel winst is te behalen onder Duitse en Belgische toeristen, reden waarom Hendriks een met name op het buitenland gerichte campagne opstart. Doel is het bezoek aan producenten van regionale producten te bevorderen, maar voorál de verkoop ervan. Weduwe Joustra Beerenburgkaas van kaasboerderij Johanna Hoeve in Ryptsjerk, roséwijn van wijngaard De Frysling uit Twijzel, klompen van Scherjon uit Noardburgum en Frsyke Oanjekoeke van De Korenbloem uit Sneek, Us Heit bier uit Bolsward, ze gaan op tournee door Europa.

“Er zijn veel kleine samenwerkingsverbanden van producenten, zoals Waddengoud en Wâldpyk, maar die focussen niet op buitenlanders. De websites van de vele stichtingen die de producten van hun leden promoten zijn alleen in het Nederlands. Door middel van een internationale website, magazine en een overzichtskaart met alle producenten van regionale producten willen we extra toeristen lokken.”

Culinaire wintersport
Hendriks: “Hét grote pluspunt van streekproducten is dat ze vier seizoenen interessant zijn. Het zijn producten met een boeiend verhaal. Bijna alle producenten en aanbieders zijn het hele jaar actief en geopend en dus te bezoeken in het kader van een hotel- of pensionarrangement, ook in de winter. De verblijfsaccommodaties varen dus ook wel bij de internationele marketing van het Friese streekproduct.”

 

In de stal van de Johanna Hoeve in Ryptsjerk. Frau Wietske en kaasboer Johnny van Eijden met oude en jonge beerenburgkaas, gemaakt met dezelfde kruiden die Weduwe Joustra Beerenburg in Sneek voor haar beerenburg gebruikt.
In de stal van de Johanna Hoeve in Ryptsjerk. Frau Wietske en kaasboer Johnny van Eijden met oude en jonge beerenburgkaas, gemaakt met dezelfde kruiden die Weduwe Joustra Beerenburg in Sneek voor haar beerenburg gebruikt.
In de stal van de Johanna Hoeve in Ryptsjerk. Frau Wietske en kaasboer Johnny van Eijden met oude en jonge beerenburgkaas, gemaakt met dezelfde kruiden die Weduwe Joustra Beerenburg in Sneek voor haar beerenburg gebruikt.

Leeuwarden: culturele én culinaire hoofdstad
Friesland Holland’s reclameactrice Frau Wietske figureert ook in de campagne van Leeuwarden Friesland 2018 voor de promotie van Leeuwarden als culturele hoofdstad, in de ogen van Hendriks ook de culinaire hoofdstad van Europa. “Vanuit Leeuwarden de provincie in. Dat is ons doel wat CH 2018 betreft.”

Info: www.frauwietske.de